Po fali krytyki na temat komentowania finałowego stołu Main Eventu World Series of Poker wielu graczy zaczyna wspominać coraz częściej, że przyszłość takich eventów to jednak komentarze entuzjastów na platformie Twitch.

Relacjonowany w telewizji World Series of Poker 2016 pokazuje bowiem bardzo wyraźnie przed jak wielkimi wyzwaniami stają stacje telewizyjne decydujące się na transmisję z tego typu wydarzeń.

twitch-poker-futureWielu zawodowych graczy wspomina oczywiście ten Main Event jako jeden z najlepszych w ostatnim czasie, ale jedna rzecz nie daje mi spokoju..

Co myśli o tym wydarzeniu typowy entuzjasta pokera zasiadający wygodnie przed telewizorem w swoim fotelu?

W jakim innym sporcie gdy rozgrywka zbliża się ku końcowi masz ochotę wyłączyć telewizor? Czy gdy mecz jest ciekawy to sięgasz po pilota i zmieniasz kanał? Nie, chłoniesz każdą sekundę i każdą minutę z zapartym tchem. Poker w fazie heads-up robi się niestety dosyć monotonny.

Bo taka już natura pokera i o ile nie wprowadzimy do gry jakiegoś morderczego zegara, to jedyna nadzieją są dobrzy komentatorzy. Niestety po November Nine wiele osób komentowało pracę tych najbardziej znanych bynajmniej nie w superlatywach.

Może pora więc na zmiany?

Zanim odpowiemy sobie na ty pytanie zastanówmy się jakimi cechami musi charakteryzować się komentator aby przykuć naszą uwagę.

10 istotnych cech dobrego komentatora pokerowego to:

1. Wiedza o grze

Nikt nie wygrał na WOSP więcej niż warty 21,5 miliona dolarów Antonio Esfandiari. Nie oznacza to jednak, że jest on najlepszym zawodnikiem, albo że posiada największą wiedzę o grze.

Czy jednak potrzebna mu wyryta na pamięć każda strona książki Billa Chena „Pokerowa Matematyka”?

Jasne, że nie. Zawodowcy nie kochają Antonio za to jak uwielbia c-betować, ale fani wsłuchują się w jego słowa, bo jest zabawny.

Teoria gry to bardzo ważna rzecz, ale nie każdy musi być tak obeznany z tematem jak Phil Galfond.

2. Humor

Widzów trzeba umieć rozbawić, a nie jest to łatwa sprawa. Robić z siebie klauna na tyle subtelnie, żeby nie wyjść na idiotę to jedna z trudniejszych kwestii ludzkiej psychologi.

3. Emocje

Komentator musi używać swojego głosu, aby tworzyć nim emocje. Tak samo potrzebne są ruchy ciała gdy jesteśmy na wizji. Oglądanie meczu z przyciszonym głosem to bowiem bardzo wątpliwa kombinacja sukcesu. Dobry narrator wydarzeń samym tonem swojego głosu wywołuje u nas ciarki. Poker jest często nudny, więc trzeba umieć wzniecić w fanach i entuzjastach gry jakieś pozytywne emocje.

4. Zrozumienie  widza

Kim są Twoi widzowie?

Jeśli nie znasz na to pytanie odpowiedzi to jak możesz dobrze komentować. Nie wiesz do kogo mówisz, wiec jak dostarczysz im to czego pragną usłyszeć?

To jedna z najważniejszych, a często pomijana kwestia w pokerowych komentarzach.

5. Zdolności interpersonalne

Pokerowy komentarz to nie jest zajęcie dla jednej osoby.

Praktycznie w każdym dobrym sporcie potrzebna jest asysta. Tak samo w pokerze musimy szukać nie osobowości, ale partnerów z osobowością.

Ci ludzie muszą dogadywać się nie tylko ze sobą, ale i z zaproszonymi gośćmi, ponieważ jest to jeden ze sposobów na wniesienie kolorytu do gry.

Kiedy Phil Hellmuth wchodzi do studia komentatorów i nawija o swoich magicznych zdolnościach trzeba sobie jakoś z tym poradzić i robić dobrą minę do zabawnej na swój dziwny sposób gry.

6. Wewnętrzna gwiazda pokera

Potrzebne jest to coś.

Komentatorzy tacy jak Włodzimierz Szaranowicz trafiają do nas bo znamy ich głosy i wiemy od razu kto do nas mówi. W pokerze jednak nie ma czasu na to, abyśmy z kimś się mogli bliżej zapoznać.

W pokerze komentator musi być gwiazdą, którą wszyscy znamy i budzi w nas zaufanie. To z kolei pozwala nam skupić się na grze.

7. Umiejętności adaptacyjne

W pokerze istnieje wiele odmian gry. Trzeba je znać a ponadto umieć rozmawiać także o innych rzeczach, takich jak sport, gry hazardowe i kobiety. Pomaga to nawiązać kontakt z publiką.

8. Szybkie podejmowanie decyzji

Kiedy Global Poker League (GPL) wystartowało w tym roku to bardzo podobało się ludziom to, że Griffin Benger i Sam Grafton umieli radzić sobie wtedy gdy (często) zawodził sprzęt.

Nawet najlepsi aktorzy też czasem zapominają tekstu, ale ci naprawdę dobrzy umieją z tego wybrnąć humorem i talentem.

9. Narracja

Komentatorzy muszą umieć opowiadać. Nie jest to coś czego można się łatwo nauczyć. Albo czujemy to, albo nie. Szukamy ludzi, którzy wymyślali historyjki o tym jak to pies zjadł ich pracę domową, a potem doskonalili swój „łgarski” fach. Dobra opowieść zabiera ludzi w podróż i sprawia, że nie wahają się oni poświecić paru godzin na zostanie z nami, gdy na stole grają Qui Nguyen i Gordon Vayo.

10. Głos

Charlize Theron jest twarzą Diora bo dziewczyna ma piękną buzię. W branży komentatorskiej potrzebny jest głos. Dobry komentarz to dla mnie Mike Sexton i Jesse May. Ta barwa głosu przyciąga mnie. Niby drobiazg ale jak istotny.

charlize-theron-dior-poker-commentaryKto pasowałby na komentatora?

Nikt nie jest ideałem, ale większość z tych cech spełnia Twitchowy Streamer.

Kiedy poker uderzył na dobre w sieć w 1990 wszyscy mówili o tym, że nastolatkowie wiedzą o grze tyle co Doyle Brunson, bo rozgrywają codziennie tysiące rąk.

Podobnie stało się z komentowaniem.

Jamie Staples i Jason Somerville zaliczyli już więcej godzin komentarzy niż Mike Sexton oraz Lon McEachern. Streamerzy komentują każdego dnia przez długie godziny.

Znają się na grze i wiedzą jakie pytania mogą im zostać zadane. To pozwala im bez problemu opowiadać o tym co dzieje się na stole. Nie trują o tym co to jest flop i nie omawiają pewnych dobrze znanych strategii.

Najlepsi z nich umieją świetnie opowiadać wydarzenia i tworzą emocje. Rozumieją bowiem widzów lepiej niż ktokolwiek inny i wlasnie dlatego poker roomy zatrudniają ich szybciej niż Theron zdejmuje ciuszki w swoich reklamach Diora.

Przyszłość to streamowanie online.

Nie telewizja.

źródło: calvinayre

Wesker
Nauczyciel, tłumacz, dziennikarz, mąż, świeżo upieczony ojciec i amator pokera. W wolnej chwili lubię powędrować korytarzami tworzonymi w wyobraźni Stephena Kinga. Nie pogardzę także dobrą grą jeśli dać mi jakiegoś pada w ręce. Muzycznie zatrzymany w latach 90-tych.