7 Card Stud, podobnie jak 5 Card Draw, uważany jest za jedną z najstarszych odmian pokera. Zanim jego miejsce na szczycie zajęło Texas Hold’em, to właśnie ten pokerowy wariant był najpopularniejszym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat siedmiokartowego Studa, to kontynuuj czytanie!
7 Card Stud to odmiana pokera, która swoimi korzeniami sięga połowy XIX wieku, a zrodziła się prawdopodobnie na terenie Środkowo-Zachodnich Stanów Zjednoczonych. Najpopularniejszym wariantem siedmiokartowy Stud pozostawał do lat 80. ubiegłego wieku, kiedy to jego pozycję numer jeden zajęło Texas Hold’em.
7 Card Stud – najważniejsze informacje
W odmianie 7 Card Stud każdy graczy otrzymuje swój własny board (składający się z maksymalnie siedmiu kart). To powód, dla którego przy stole w grze Stud rywalizować może jednocześnie do ośmiu graczy. Podobnie jak w odmianie Hold’em, pulę wygrywa najlepszy pięciokartowy układ pokerowy. Choć więc gracze otrzymują po siedem kart własnych, to do stworzenia układu wykorzystać mogą tylko pięć z nich.
Warto również odnotować, że 7 Card Stud grany jest zazwyczaj w formacie fixed-limit, w którym podczas dwóch pierwszych rund obstawiania używa się małego zakładu, a dużego w trakcie ostatnich trzech rund (na piątej, szóstej i siódmej karcie). Jeśli na czwartej karcie występuje otwarta para, to każdy gracz może zwiększyć stawkę do poziomu dużego betu.
7 Card Stud – przebieg rozgrywki
Bring-in i ante
W rozgrywce Seven Card Stud nie wykorzystuje się blindów. Zamiast nich, na początku każdego rozdania gracze opłacają ante. Wszyscy otrzymują po dwie zakryte karty i jedną odkrytą. Stosuje się też obowiązkowy zakład zwany „bring-in”. Gracz, który na początku danego rozdania ma najgorszą odkrytą kartę (najgorszą możliwą kartą jest dwójka trefl), musi postawić ten obowiązkowy zakład.
Pierwsza runda obstawiania – trzeci street
Najpierw od każdego gracza pobierane jest ante, a potem wszyscy dostają po dwie pierwsze zakryte karty (zwane pierwszym i drugim streetem) oraz jedną odkrytą kartę (trzeci street). Gracz, którego odkryta karta jest najgorsza i musi wpłacić bring-in, decyduje jako pierwszy – może postawić minimalny zakład lub wybrać opcję „complete”. Następnie kolejni gracze mogą spasować, „uzupełnić” lub przebić (jeśli wcześniej ktoś postanowił zabetować).
Warto pamiętać, że uzupełnienie nie jest uznawane za przebicie. Na przykład, w grze na stawkach 10$/20$ gracz wpłacający bring-in otwiera za 5$. Jeśli kolejny gracz zwiększy zakład do 15$ (kompletując zakład), to możliwe są jeszcze maksymalnie trzy przebicia.
Druga runda obstawiania – czwarty street
Na czwartym streecie każdy, kto pozostaje jeszcze w grze, otrzymuje kolejną odkrytą kartę. Nadal stosowany jest niższy limit zakładów. Dobra wiadomość dla gracza wpłacającego bring-in – jako pierwszy nie decyduje już ten, kto posiada najgorszą odkrytą kartę! Teraz pierwszeństwo ma gracz z najlepszymi odkrytymi kartami. Dalsza akcja toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gracze mogą zaczekać, sprawdzić, przebić (maksymalnie do czterokrotności stawki w formacie fixed-limit) lub spasować – w zależności od tego, co wydarzyło się wcześniej.
Trzecia runda obstawiania – piąty street
Na piątym streecie minimalny zakład zwiększa się do wyższego poziomu z danych stawek. Czas więc, by zacząć budować pulę! Ta karta również jest odkryta. Zaczyna gracz z najlepszymi odkrytymi kartami. Dalej kolejni gracze mogą zaczekać, postawić zakład, sprawdzić, przebić (maksymalnie do czterokrotności stawki) lub spasować – w zależności od tego, co wydarzyło się wcześniej.
Czwarta runda obstawiania – szósty street
Gdy zakończy się rozdawanie szóstego streeta, każdy z aktywnych graczy powinien mieć już cztery odkryte i dwie zakryte karty. Jako pierwszy decyduje gracz z najlepszymi odkrytymi kartami. Jak zwykle, kolejni gracze mogą zaczekać, postawić zakład, sprawdzić przebić (maksymalnie do czterokrotności stawki) lub spasować – w zależności od tego, co wydarzyło się wcześniej. Jeśli jednak nie udało Ci się do tego czasu skompletować układu, to najprawdopodobniej powinieneś wybrać opcję fold.
Piąta runda obstawiania – siódmy street
Podczas piątej rundy stawiania zakładów (zwanej również riverem) gracze wciąż mogą zaczekać, zabetować, sprawdzić, przebić lub spasować. Potem dochodzi do showdownu (o ile w rozdaniu pozostaje przynajmniej dwóch graczy). Pulę wygrywa gracz, który skompletował najlepszy pięciokartowy układ ze standardowego rankingu.
Zauważ, że ręka z więcej niż siedmioma kartami jest martwa. Za martwą uznaje się również rękę zawierającą na showdownie mniej niż siedem kart. Wyjątkiem może być sytuacja, w której gracz bez siódmej karty ma swoją rękę uznaną za żywą.
Gdy w talii zabraknie dla kogoś kart, to użyta może być karta wspólna, którą kładzie się na środku stołu i z której korzystają wszyscy pozostający w rozdaniu gracze. Jako pierwszy decyzję podejmuje gracz, który licząc z kartą wspólną, ma najlepszą rękę.
Showdown
Choć w odmianie 7 Card Stud każdy gracz do rivera otrzymuje siedem kart, to tylko pięć z nich może być użyte do stworzenia najlepszego pięciokartowego układu. Ranking układów jest dokładnie taki sam jak w odmianie Texas Hold’em – najlepszy możliwy układ to poker królewski, a najgorszy to wysoka karta.
Pamiętaj, że w siedmiokartowym Studzie kolory nie mają znaczenia – z wyjątkiem decydowania o tym, kto wpłaca bring-in. Trefle są wtedy najgorsze, karty karo zajmują trzecie miejsce, kiery są drugim najlepszym kolorem, a pierwszą pozycję zajmują piki.
7 Card Stud – wskazówki strategiczne
Najważniejsze decyzje podczas rozgrywki 7 Card Stud podejmował będziesz na trzecim streecie. Będziesz musiał wiedzieć, czy chcesz uczestniczyć w rozdaniu, czy nie, a także, jak zamierzasz rozegrać swoją rękę.
Niektóre ręce dobrze sprawdzają się w pulach wieloosobowych, a inne grają lepiej w starciach jeden na jeden. W pulach wieloosobowych wartościowe są drawy, jak trzy karty do koloru, trzy karty do strita i kombinacje obu.
W pulach heads-up dobrymi rękami są duże pary.
Pamiętaj, że jedną z najważniejszych umiejętności w odmianie 7 Card Stud jest uważne wybieranie rąk startowych. Rozgrywanie zbyt wielu rąk startowych niesie ze sobą problem związany z tym, że wszelkie błędy potęgują się na późniejszych streetach.
Na przykład, możesz zacząć z bezwartościową ręką, a na koniec drawować do czegoś z ręką, z którą w ogóle nie powinieneś angażować się w rozdanie. W dłuższym okresie czasu takie błędy mogą okazać się bardzo kosztowne.
Oto czynniki, które należy brać pod uwagę podczas podejmowania decyzji o tym, jakie ręce warto rozgrywać:
- Które karty są widoczne?
- Jak wielu graczy uczestniczy jeszcze w rozdaniu, gdy jest Twoja kolej na podjęcie decyzji?
- Czy stół gra pasywnie, czy luźno?
- Ilu graczy siedzi przy stole?
- Czy wcześniej było przebicie? Jeśli tak, to od którego gracza i z jakiej pozycji?
- Jaką pozycję zajmujesz w odniesieniu do gracza przebijającego (jeśli taki był)?
Najważniejszymi czynnikami do rozważenia są widoczne karty i to, ilu graczy uczestniczy w rozdaniu. Kombinacja tych dwóch rzeczy może czasami sprawić, że poprawne będzie wyrzucenie najlepszej ręki na trzecim streecie.
Na przykład, gdy w puli wieloosobowej trzymasz (J-J)7, a na stole widzisz zarówno waleta, jak i siódemkę, to powinieneś spasować, nawet jeśli nikt nie reprezentuje wyższej pary lub kart wyższych od waleta. Prawdopodobieństwo tego, że gdy wszystkie karty są widoczne, nadal posiadasz najlepszą rękę, jest po prostu zbyt małe, by usprawiedliwić sprawdzenie.
Z powyższą ręką grać możesz z pozycji, z której kradniesz ante (gdy pula i tak jest już short-handed), lub w puli wieloosobowej, gdy wszystkie Twoje karty są żywe.
Istotne jest to, żebyś pamiętał, które karty widoczne są na trzecim streecie, ale to nie wszystko. Musisz zwracać uwagę również na kolejne karty, które zobaczysz.
7 Card Stud to klasyczna odmiana pokera, która także w dzisiejszych czasach może dostarczyć Ci sporo zabawy. Warto ją wypróbować!
Zapoznaj się z pozostałymi artykułami z cyklu „Pokerowe warianty”:
- Cincinnati Poker
- Pineapple Poker i Crazy Pineapple
- Pai Gow Poker
- Big O, czyli 5-kartowa Omaha
- Badugi
- 2-7 Triple Draw
- Badeucy
- 5 Card Draw