Pokerzyści vs sztuczna inteligencja Libratus

Na przestrzeni ostatnich prawie 30 lat powstały komputery i programy, które w znaczący sposób rozwinęły pracę nad sztuczną inteligencją. W tym procesie swoją rolę odegrał także poker.

Już od dawna poker jest wykorzystywany przez naukowców w badaniach. Z roku na rok pojawiają się coraz lepsze komputery, które rywalizują z pokerzystami, a które odnoszą coraz większe sukcesy. Rozwiązania, które wypracowuje się w rozwoju takich komputerów można następnie zastosować np. w medycynie i systemach bezpieczeństwa na lotniskach.

Jednym z naukowców, którzy intensywnie pracują nad pokerową sztuczną inteligencją jest Michael Bowling. ,,Przeszedł on długą drogę od gry kolorowymi kartami i plastikową kostka. Teraz ma trzy stopnie naukowe w dziedzinie informatyki, a także jest profesorem na Univeristy of Alberta. Jednak w głębi serca, Bowling nadal kocha grać w gry. Jego badania nad sztuczną inteligencją – i tego, jak przenika się z grami i uczeniem maszynowym – postawiło go na czele szybko rozwijającej się dziedziny” – czytamy w artykule na portalu Folio.

Bowling mówi w rozmowie z dziennikarką: ,,Gry są pięknym mikrokosmosem interesujących problemów w kwestii podejmowania decyzji”. Naukowiec stoi na czele Computer Poker Research Group, która działa na University of Alberta. W 2017 roku razem z innymi naukowcami rozwiązali coś, co kiedyś wydawało się nie do rozwiązania – stworzyli algorytm, który pokonał pokerzystów w No-Limit Texas Hold’em. Komputer nazywa się DeepStack. Ten sukces jest uważany za kolejny krok milowy w badaniach nad sztuczną inteligencją, w której złożone algorytmy często swój początek mają u naukowców, którzy grali w gry karciane, gry planszowe lub wideo” – czytamy.

Komputer
Komputer

Początki

W 1989 roku naukowiec Jonathan Schaeffer miał pomysł, aby stworzyć program Chinook, który byłby w stanie wygrać w mistrzostwach świata w warcaby i bierki. Program odniósł sukces i wywalczył prawo udziału w mistrzostwach. Światowa federacja początkowo była przeciwna komputerowi, który grałby o mistrzostwo świata, ale znaleziono kompromisowe rozwiązanie. Do życia powołano nowe wydarzenie pod nazwą Man vs. Machine World Championship. W 1992 roku Chinook przegrał z Marionem Tinsleyem, mistrzem świata w warcaby. Rewanż w 1994 roku zapisał się w historii jako pierwszy mecz wygrany przez komputer w rywalizacji przeciwko człowiekowi.

W 1997 roku komputer Deep Blue, który stworzyła firma IBM pokonał szachowego mistrza świata Garija Kasparowa. W 2011 roku komputer Watson (także od IBM) wygrał 1 milion dolarów głównej nagrody w teleturnieju ,,Jeopardy!”. W 2017 roku komputer AlphaGo jako pierwszy w historii pokonał człowieka w złożonej grze Go.

Można by pomyśleć, że rozwijanie sztucznej inteligencji w oparciu o gry na niewiele się zda w codziennym życiu, ale to bardzo mylne założenie. Przykład? ,,Kostka Rubika jest pomieszana. To początkowy punkt, a ty starasz się dojść do miejsca, w którym wszystko jest poukładane. Jaka jest droga, aby przejść z jednego miejsca w drugie? Pomyśl o każdym ruchu w grze, jako części swojej podróży – chcesz dostać się od startu do mety jak najszybciej. I dokładnie to samo robi GPS” – opowiada Schaeffer. Warto też dodać, że niektóre z rozwiązań zastosowanych w programie Chinook pomogły w pracach naukowców nad rozwiązaniem ludzkiego genomu.

poker

Poker i sztuczna inteligencja

W marcu 2017 roku prestiżowy magazyn ,,Science” opublikował artykuł o pracy Bowlinga i jego zespołu nad sztuczną inteligencją, do której wykorzystują pokera. W przeciwieństwie do szachów lub warcabów, gdzie gracze widzą wszystkie informacje, poker to gra o niekompletnych informacjach. Trzeba więc było rozwinąć ,,intuicję” komputera DeepStack. ,,Nasze algorytmy muszą mocno myśleć nad tym, co mógłby wiedzieć drugi gracz o naszych kartach, a także co ja mógłbym wiedzieć o kartach rywala. Rozumowanie [komputera] musi obejmować przekonania, a nie tylko to, co widać na stole” – tłumaczy naukowiec. Aby to osiągnąć trzeba było pokazać komputerowi dziesiątki milionów rozdań, z których on sam wyciągał wnioski i nabierał doświadczenia. W końcu komputer przystąpił do rywalizacji z pokerzystami.

Niektórzy zastanawiali się, czy sztuczna inteligencja zabije pokera. W przypadku szachów były podobne obawy, ale się nie sprawdziły. ,,Tak mówiono o szachach. Dzisiaj jest może nawet więcej mistrzów szachowych niż kiedykolwiek wcześniej. Wydaje się, że to tylko przyśpieszyło kwestię umiejętności [u graczy]” – stwierdza naukowiec. Ma on również nadzieję, że dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji i konfrontowaniu jej z pokerem uda się pozbawić pokera elementu hazardowego, a pokazać go jako grę umiejętności.

_____

Obserwuj PokerGround na Twitterze

Zobacz także: John Duthie: Ogłosimy nowy, niezwykły przystanek drugiego sezonu PartyPoker Live

_____

Monster Series: osiem dni rywalizacji dla graczy rekreacyjnych (gwarantowana pula to 2.7 mln dolarów)

Monster Series - 29 kwietnia - 6 maja, 2.700.000$ Gtd

ŹRÓDŁOFolio