W pierwszej części naszego opracowania na temat Independent Chip Model omówiliśmy zasadę działania metody obliczania wartości turniejowych żetonów. Dzisiaj przyjrzymy się, jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce.

Podejmowanie decyzji w oparciu o ICM

Wiemy już, ile warte są nasze żetony w long runie. Jak jednak wykorzystać tę wiedzę tak, by pomogła nam w podejmowaniu lepszych decyzji?

Wróćmy do przykładu omówionego w części pierwszej, i dla uproszczenia załóżmy, że w grze nie ma ani blindów ani ante, a my jesteśmy Graczem 3. Sytuacja, jeżeli chodzi o wielkości stacków, wygląda więc następująco:

Gracz 1 (BTN): 5000 żetonów
Gracz 2 (SB): 2000 żetonów
Gracz 3, my (BB): 2000 żetonów
Gracz 4 (UTG): 1000 żetonów

Gracz 4 i Gracz 1 sfoldowali, natomiast Gracz 2 zagrał all-in za 2000 żetonów. My mamy A9o. Co robimy?

Powinniśmy sprawdzić czy sfoldować?

Załóżmy, że znamy bardzo dobrze Gracza 2, gdyż wcześniej często z nim graliśmy i wiemy, że często blefuje w takich sytuacjach. Zakładamy więc, że wygramy na showdownie w 6 na 10 razy, jeżeli sprawdzimy jego all-in.

Jesteśmy więc faworytem do wygrania tej ręki, jeżeli sprawdzimy, ale w turniejach nie chodzi tylko to, żeby być faworytem w takich sytuacjach. Zanalizujmy tę kwestię korzystając z ICM.

Gdy gracz 2 zagrywa all-in, mogą się wydarzyć trzy rzeczy:

1. Foldujemy – wysokości stacków pozostają bez zmian.
2. Sprawdzamy i wygrywamy – mamy 4000 żetonów a Gracz 2 odpada z turnieju.
3. Sprawdzamy i przegrywamy – my odpadamy a Gracz 2 ma 4000 żetonów.

Dla wszystkich trzech sytuacji możemy obliczyć wartości ICM:

Oznacza to, że jeżeli sprawdzimy i będziemy mieli 4000 żetonów, to ich wartość w long runie wyniesie 36.44$. Jeżeli sprawdzimy i przegramy, mamy 0 żetonów o wartości 0$ w long runie.

Jak już ustaliliśmy, wygramy na showdownie w 60% przypadków. Możemy więc łatwo obliczyć nasze oczekiwane value przy sprawdzeniu:

EV = 60% * 36.44$ + 40% * 0 = 21.86$

Tak więc średnio możemy oczekiwać wygranej 21.86$, jeżeli sprawdzimy all-ina. Porównajmy te liczby z oczekiwanym value, jeżeli sfoldujemy: 24.33$ – to ponad 2$ więcej!

Oznacza to, że w tym przypadku ICM radzi nam sfoldowanie ręki jako najlepsze wyjście w long runie, nawet wtedy, gdy jesteśmy faworytem w tej ręce w 60% przypadków!

Ale dlaczego fold jest lepszą opcją?

To proste: Gracz 4, short-stack, zmusza nas do foldu nawet wtedy, gdy nie jest zaangażowany w rękę. Dużo lepiej dla nas będzie poczekać, aż on odpadnie, niż narażać wszystkie nasze żetony.

Jeżeli cierpliwie poczekamy, prawdopodobnie odpadnie przed nami i wtedy mamy gwarantowane pieniądze za trzecie miejsce. Ale jeśli sprawdzimy all-ina, jest duże niebezpieczeństwo, że to my odpadniemy.

Jak używać ICM w celu poprawy naszej gry w turnieju?

Oczywiście nie będziemy w stanie przeprowadzić takich kalkulacji podczas gry. Nie będziemy obliczać naszej oczekiwanej wartości ICM podczas pokerowej rozgrywki.

Natomiast wiedza na temat ICM pomoże nam pracować nad naszą grą i wyrabiać prawidłowe odruchy, jak reagować na konkretne sytuacje przy stole.

W internecie dostępne są różne poradniki, jak korzystać z ICM – niestety te najlepsze nie są za darmo. Prowadzą nas przez wiele różnych turniejowych sytuacji, radząc, jak grać najlepiej.

Sześć porad dotyczących ICM

1. ICM zawsze radzi sprawdzać w grze turniejowej z ciaśniejszym zakresem niż w grach cashowych.
2. Pierwszy żeton, jaki mamy, zawsze jest najbardziej wartościowy. Podwojenie naszego stacka nigdy nie podwaja wartości naszych żetonów.
3. Prawidłowa gra oparta na ICM jest najbardziej wskazana podczas i przed fazą bubble.
4. Prawidłowa gra oparta na ICM zwykle polega na graniu all-in z wąskim zakresem, jeżeli pozostali w grze rywale mają mniej żetonów od nas.
5. Jeżeli mamy średni stack w fazie bubble, zawsze powinniśmy unikać coin-flipów (albo all-inów 60/40) i zamiast tego foldować.
6. Duże stacki zawsze powinny naciskać na średnie stacki w fazie bubble, gdyż będą mogły one sprawdzić tylko z bardzo wąskimi zakresami.

Ograniczenia w ICM

Obecnie Independent Chip Model jest najlepszą metodą obliczania wartości zetonów i oceniania sytuacji turniejowych. Ale nawet jeżeli jest szeroko używany i ogólnie znany, ICM nie jest całkowicie bez skazy.

Oto niektóre ograniczenia w ICM:

– ICM nie bierze pod uwagę pozycji graczy przy stole (stack 4BB na buttonie jest zwykle dużo więcej warty niż taki sam stack na wczesnej pozycji).
– ICM nie bierze pod uwagę różnic w umiejętnościach graczy.
– ICM nie bierze pod uwagę potencjalnych przyszłych sytuacji (czasami lepiej zrezygnować z gry z mniejszą przewagą i poczekać na okazję, gdy przewaga będzie większa).

baner maksymalny rakeback